۲۹ دی ۱۳۹۲

وداع با مرزبان


وداع با مرزبان

دروز شنبه هجدهم ژانویه 2014 مراسم بدرقه در سفرفرجامین زنده یاد رضا مرزبان در گورستان پرلاشز پاریس انجام یافت .   
در این مراسم جمع زیادی از ایرانیان شرکت داشتند ودر میان آنان بسیاری از دوستان ، دوستداران و شاگردان سابق زنده یاد مرزبان ، از کشورهای دیگر برای حضور در مراسم تودیع وی به پاریس آمده بودند .
مراسم با پخش یک قطعه کوتاه موسیقی کلاسیک و سپس اعلام یک دقیقه سکوت آغاز شد .
بعد صدای  زنده یاد مرزبان که در باره زندگی خود در تبعید سخن می گفت به مدت سه دقیقه پخش شد و سپس بیانیه «کانون نویسندگان ایران در تبعید به وسیله نعمت آزرم (عضو هیئات دبیران) و بیانیه جمعی از دوستان مرزبان به وسیله خانم ایران انصاری قرائت شد .
سپس خانم پَرَن مرزبان دختر بزرگ زنده یاد شعری از پدر خواند و بعد از آن متنی را که خود نوشته بود به زبان فرانسه قرائت کرد .
تیوا نوهء دختری آقای مرزبان هم شعری را که به یاد پدربزرگ سروده بود خواند .  
آنگاه حضار با نثار شاخه گل بر تابوت ادای احترام کردند و مراسم با دعوت حاضران  به امضاء دفتر یادبود و با تشکر از آنان پایان یافت .
ساعتی نیز در همراهی باخانواده گذشت که حاضران را به کافه ای در میدان گامبتا (نزدیک به پرلاشز) دعوت کرده بودند .
..........................................
در آغاز مراسم محمد جلالی (م.سحر) سخنان زیر را بیان داشت

سپاسگزارم از شما دوستان ، هم وطنان گرامی به خاطر حضور در مراسم وداع ِ واپسین و بدرقهء فرجامین با نویسنده ، شاعر ، روزنامه نگار ، مورخ و سندیکالیست نامدار ایرانی زنده یاد رضا مرزبان .
وداع شما با او ، وداع با آزاده ای ست که بیش از سی سال دوری از وطن و آب و خاک اجدادی را با همهء دشواری ها و تنگناهای ناشی از زندگی در غربت و تبعید ، آنهم در کهنسالی ، به جان پذیرفت و ذرّه ای از آرمان های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه اش و از آرزوی بهروزی و سعادت مردم میهنش دل نبُرید و هرگز در برابر ظلم و بیدادی که بی وقفه بر ملت ایران رفته است و می رود ، زبان درکام نکشید و کوتاه نیامد و به هر زبان که توانست ـ شعر ، مقاله ، مصاحبه ، یا تاریخ نگاری ـ در برابر استبداد دینی فقهای حاکم بر ایران سکوت نکرد !
پیش از آغاز مراسم ، برای احترام به انسان فرهیخته آزادی خواه و مبارزی که او بود و بیش از سی سال با تبعید بسیاری از ایرانیان همراه و با ما همدل بود اعلام یک دقیقه سکوت می کنم .  


 چنانچه به فیسبوک دسترسی دارید می توانید  تعدادی از عکس های مربوط به مراسم را که مریم اشرفی گرفته است .در اینجا مشاهده کنید

https://www.facebook.com/maryam.ashrafi3/media_set?set=a.10153638674400538.1073741834.850775537&type=1&stream_ref=10

هیچ نظری موجود نیست: