۲۲ تیر ۱۳۹۱

دریغا حمید سمندریان














دریغا حمید سمندریان

شنیدم که حمید سمندریان کارگردان تئاتر و استاد بازیگری تئاتر ایران درگذشت.
حمید سمندریان از کسانی بود که او را بسیار دوست می داشتم. انسانی متواضع و خوش رفتار و بسیار نازنین بود. در کار تئاتر هنگام کار یا در دانشگاه یا در کلاس های آموزشی رابطه او با بازیگران و هنرجویانش بسیار دوست داشتنی رفیقانه و مطبوع بود. سمندریان از آن معلم ها بود که سعدی در باره شان این سخن را آورده بود:
درس معلم ار بود زمزمهء محبتی
جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را 

طی بیش از چهل سار کار مداوم در زمینه کارگردانی تئاتر و به ویژه در زمینهء آمورش هنرپیشگی (که البته سی و سه سال اخیر آن چنانکه همه میدانند با دشواری ها ی طاقت سوز توأم بود )حمید سمندریان بسیاری از هنرپیشگان و بازیگران و هنرمندان عرصهء هنر نمایشی را آموزش داده بود و بسیاری از آنان وامدار مهربانی و دوستی و روش و منش انسانی او هم در آموزش و هم در کار کارگردانی هنر تئاتر بوده و هستند.
یک ماه پیش دوستی از شاگردان قدیمی سمندریان ضمن پیامی اشاره کرد که استاد بیمار است. و به فکر من رسید که نامه ای بنویسیم  و مراتب امتنان شاگردان و دوستداران پراکندهء او  در خارج از ایران را  به او یادآوری و بدین گونه از وی  قدردانی کنیم. من ضمن همفکری با یکی دوتن از دوستان و همکاران سابق او چنین متنی را نوشتیم اما باشنیدن خبر بیماری او که از روزهای دشواری خبر می داد به نظرم آمد ممکن است در شرایط فعلی چنین نامه ای از سوی دوستداران او در خارج ، آنهم هنگامی که شاگردان و دوستان و هنرمندان در داخل سخنی نگفته اند ، موردی نداشته باشد. از این رو آن نوشته برای امضاء دوستداران و انتشار فرستاده نشد و دریغ که  این سپاسمندی قلبی ما که میدانم در میان همه اهل ئتاتر ایران مشترک است باایشان درمیان نهاده نشد. به هر حال این روزها بسیار به یاد او بوده ام.
چهره خندان و صمیمی او همواره در من خاطره انسانی پر مهر و بی دروغ و دوست داشتنی به یادگار نهاده است و اطمینان دارم که بیشتر بازیگران تئاتر و سینمای معاصر و خیلی از هنرمندان چنین تصویری از او در یاد ها نگه داشته اند. او اکثر شاگردان خودش را با شوخ طبعی ویژهء خویش «خولی» می نامید. امروز هنر مندان عرصهء نمایش و سینمای ایران «خولی» خندان و خاکی و خوش قلب و پرکار و دوست داشتنی خود را از دست داده اند و به ویژه تئار ایران بسیار غمگین تر از آن است که بود.
یاد و نامش جاودانه در ضمیر اهل هنر و در فرهنگ ایران زمین ماندگار خواهد بود!

مرگ حمیدسمندریان رامی باید ضایعه بزرگی برای جامعه هنرمندان ایران دانست و به همه اهل فرهنگ ، همچنان که به خانواده و دوستان او به ویژه به هنرمندگرامی بانو هما روستا همسر حمید تسلیت گفت .
محمد جلالی چیمه
پاریس 12.7.2012

هیچ نظری موجود نیست: