۱۶ اسفند ۱۳۸۶

اندکی شادی برای 8 مارس


.................................................

این چند تا دوبیتی طنز آمیز
ابیاتی هستند که در هشت مارس 2004 سروده شدند و ادامهء آنها
به تدوین منظومه ای طنز آمیز و انتقادی انجامید به نام «گفتمان الرجال»ـ
این کتاب هنوز به طور کامل انتشار نیافته اما بعضی از بخش های آن
نخست روی همین سایت و پس از آن روی سایت هایی
که علائق متقابل میان ما موجود است منتشر شده اند.ـ
به هر حال این بخش که «دوبیتی های بابا عاشق ِ زن دوست » نام دارد
متأثر است از بحث هایی که در اطاق های اینترنتی
. در بارهء 8 مارس انجام می گرفت
حقیقت آن است که آن روز ها من به تازگی با این اطاق ها آشنا شده بودم
و دیدن ایرانیانی که به اعجاز تکنولوژی اینترنتی از سراسر جهان
در یک جا کنار هم جمع آمده بودند و اظهار رأی و تبادل نظر
می کردند ، برایم شگفت انگیز و بسیار پر جاذبه بود.ـ
آن شب ها حول و حوش 8 مارس بود و من آقایانی از هم وطنان را
می شنیدم که یکی پس از دیگری
پشت میکروفن می آمدند و «در ستایش زنان» خطابه ای می خوانند
و « این روز خجسته » را به آنان تبریک می گفتند
و من بسیار از کشف این پدیده هیجان زده و از اینهمه «زن دوستی » و
ـ«نئوفمینیسم گرایی» هم جنسان ایرانی خود شگفت زده شده بودم
زیرا سخنان مردان ایرانی ی تحول یافته ای رامی شنیدم
که گویا تافته های نو بافته اند و پیش از آن شب افتخار آشنایی
با آنها را نیافته بوده ام . از این رو به تأثیر از این اکتشاف
و در پرتو شعفی که ازمشاهدهء اینهمه تحول فکری
در «برادران دینی ـ وطنی» خود
به من دست داده بود بی اختیار از زبان آنان یکی دو دوبیتی نوشتم
و برای ملاحظهء برادران گرامی روی صفحهء کامپیوتر تایپ کردم
و ادامهء این شوخی شد «دوبیتی های بابا عاشق زن دوست»!ـ
و اکنون من این یادداشت توضیحی را قبل از درج دوبیتی ها
در اینجا قرار می دهم تا هموطنان من( خاصه بانوان گرامی)ـ
در جریان شأن نزول آنها باشند
و بدانند که در واقع، طنز این ابیات ـ و کنایه ای اگر در آنها هست ،ـ
متوجه بعضی «دو دوزه بازی ها» و «خوش سر و زبانی ها» »ی
به کردار نینجامیدهء بعضی از همین «آقایونات ها» ست .ـ
خلاصهء کلام اینکه شوخی دوستانه ای ست ،ـ
و من در همین کتاب «گفتمان الرجال»ـ
از زبان «ایران بانوجان کنیز الاسلام»ـ
در باره وضعیت زنان در ایران و به طنزی تلخ ،ـ
سخنان جدی تری گفته ام
که در اینجـــــــــــــــــا ملاحظه می کنید:ـ
و در همین زمینه 2 رباعی نیز در اینجــــــــــــا هست!ـ


دوبیتی های بابا عاشقِ زن دوست

به مناسبتِ 8 مارس

........................................

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
الا ای نیمهء جان وتن ِ من
همانا زایمانت یک هنر بی
ولیکن شاهکارت «شیرِ نر» بی !ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
چراغ ِ گاه گاهی روشن ِ من
از انواع ِ مجاهد یا فدایی
امیدوارم برام هیچوقت نزایی !ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
چه خوبی وقتِ بشکن بشکن ِ من
امان از لحظه های عیش سوزی
که از دستت ندارم حال و روزی !ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
الا شص درصدِ جان و تن ِ من
اگر تـُرکی ، لُری یا فارس، خوبی !ـ
ولیکن روزِ «هشتِ مارس» خوبی !ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
الا ای نیمهء جان و تن ِ من
مبارک بادت این روز و همه روز
امیدوارم نشی قوزِ بالاقوز!ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
الا صد درصدِ جان و تن ِ من
تو روی ماه و لُطفِ حور داری
به غُربت کشف کردم زور داری!ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
به من نزدیک تر از پیراهن ِ من
نگه دارد خدایت خارج از پیست
ز موومان های نسوان ِ فمینیست !ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
گُل و نسرین و یاس و سوسن ِ من
تو که اسرارِ نامردی ندانی
امیدوارم همیشه زن بمانی !ـ

زن ِ من ، آی زن ِ من ، آی زن ِ من
فمینیسم است سوهان ِتن ِمن
اگر با این زنان در یک جوالی
قسم بر حق، تو هم جزوِ رجالی


م.سحر

پاریس ـ مارس 2004


طرح ها از م.سحراست